© Olivier Föllmi

Okno papieskie Jana Pawła II, ul. Franciszkańska w Krakowie, Polska.
Kraków – gorący hołd składany papieżowi Janowi Pawłowi II, Polakowi będącemu symbolem nadziei i Polski postkomunistycznej.

Drodzy młodzi,
teraz nie zabierzemy się do wykrzykiwania przeciw komuś, nie  zaczniemy się kłócić, nie chcemy niszczyć. Nie chcemy pokonać nienawiści obelgami i jeszcze większą nienawiścią, przemocy większą przemocą, pokonać terroru jeszcze większym terrorem. A nasza odpowiedź na ten świat w stanie wojny ma imię: nazywa się przyjaźnią, nazywa się braterstwem, nazywa się komunią, nazywa się rodziną […]. Dzisiaj  my, dorośli, potrzebujemy was, byście nas nauczyli żyć razem w różnorodności, w dialogu, w dzieleniu wielokulturowości nie jako zagrożenia, lecz jako szansy: miejcie odwagę nauczyć nas, że jest łatwiej budować mosty, niż wznosić mury! Mamy potrzebę tego się uczyć. A wszyscy razem prosimy, abyście od nas żądali kroczenia drogami braterstwa. Budować mosty: czy wiecie, który z mostów trzeba budować w pierwszej kolejności? Most, który możemy postawić tu i teraz: uścisk dłoni, podać sobie ręce. Odwagi!

Papież Franciszek, przemówienie podczas wieczornego czuwania modlitewnego 30 lipca 2016 r. w Brzegach w ramach Światowych Dni Młodzieży w Krakowie.

Papież Franciszek – Jorge Mario Bergoglio, urodzony w 1936 r. w Buenos Aires jako jedno z pięciorga dzieci włoskich imigrantów, jest argentyńskim duchownym, 266. biskupem Rzymu, papieżem Kościoła katolickiego; imię Franciszek nosi od  dnia wyboru 13 marca 2013 r. Wcześniej był biskupem Buenos  Aires i kardynałem. Jest pierwszym papieżem jezuitą i zakonnikiem, pierwszym papieżem spoza Europy od  czasów Syryjczyka Grzegorza III w VIII w., a także pierwszym pochodzącym z kontynentu amerykańskiego. Jest też pierwszym papieżem, który przyjął imię Franciszek – na  pamiątkę św. Franciszka z Asyżu, patrona ubogich, tego, który ,,uczył nas głębokiego szacunku dla wszelkiego stworzenia i ochrony naszego środowiska, które zbyt często, nawet jeśli niekiedy z chęci czynienia dobra, eksploatujemy z zachłannością i ze szkodą dla innych’’.